نقشه راه و رسیدن به توسعه فردی

حتمن شنیدید که برای توسعه فردی بهتر است یک نقشه راه داشته باشید.
نمی دانم برای مسافرت رفتن و یا کوه نوردی چه قدر از نقشه استفاده می کنید.

نمی دانم حتی داشتن یک مقصد نهایی چه قدر برای داشتن یک سفر توام با آرامش و لذت به شما کمک خواهد کرد .
بی شک داشتن یک نقشه در استفاده از زمان و استفاده بهینه از امکانات در طول راه به شما، برای رسیدن به آرامش و آسودگی کمک میکند.
حالا می خواهم در ادامه مباحث در حوزه توسعه فردی به این نقشه راه اشاره کنم .

هر کس در زندگی اش با توجه به علاقه و یا اجبار محیط سعی می کند مهارت هایی را کسب کند و خود را در معرض آموزش در کلاس ها و یادگیری هر مهارتی قرار دهد .
خیلی ها از همان ابتدا می دانند که از زندگی و از کاری که می خواهند انجام بدهند چه انتظاراتی دارند.
اما بسیاری هم هستند داخل پرانتر باید اعتراف کنم که یکی از آنها خود من هستم، که احساس می کنند به همه چیز و یادگیری همه مهارت ها علاقه مند هستند و دوست دارند از هر چیزی سر در بیارند .
اما به نظر شما می شود در همه مهارت ها همه فن حریف شد؟
آیا با این کار می شود از مسیر هم لذت برد و برای رسیدن به مقصد انگیزه و امید داشت و مثل روز اول از اینکه این مقصد را انتخاب کردید خوشحال باشید؟

درست است که برای رسیدن به هر مقصدی از چالش ها و مشکلات آن مسیر هم باید گذر کرد، اما اگر این مسیر و مقصد هم راستا نباشند، برای ما جز رنج چیزی به ارمغان نخواهد آورد.
به این شکل، بعد از سالها به نقطه ای از زندگی می رسیم که فقط چند تا مدرک و یا حتی چند خاطره و تجربه های دست و پاشکسته داریم .
ولی اگر از ابتدا، البته از ابتدا هم نه، چون تا به این نقطه برسید قطعن چند سالی را در سرگردانی و شاخه به شاخه پریدن طی خواهید کرد.

برای رسیدن به این نقشه راه بهتر است که ابعاد شخصیتی و حتی فرهنگی و اجتماعی خودمان را کشف کنیم و به آنها اشراف پیدا کنیم .
یک کاوشگر را فرض کنید، با در دست داشتن یک نقشه گویا نوری بر مناطق متنوع پتانسیلش می تابد که می تواند در طی مسیر کاوشگری اش با کمک این نقشه به هدفش برسد.
یک نقشه قابل اعتماد از پتانسیل های انسانی که حوزه های توسعه فردی را شامل می شود می تواند به ما در رسیدن به اهداف مان یاری رساند.

بهتر است بدانیم که برای رسیدن به رشد، و ایجاد یک تغییر دائمی ، می بایست تغییر در ساختمان وجود شما از جمله بدن ، مغز و آگاهی شما ایجاد شود .
تنها به صرف اینکه شما یک عادت جدید را در روتین روزانه تان قرار دادید به معنی رشد کردن نیست و نخواهد بود، اما اگر این عادت جدید در طول زمان شما را تغییر دهد ، حتمن رشد شما را تسهیل خواهد کرد .
و بدانید که تنها با خواندن کتاب هایی در این ژانر به این معنا نیست که شما در حال پیشرفت باشید.


۲۰۰/۷

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

2 پاسخ

  1. دقیقن. ما همون اول اول خودمون رو کامل نمیشناسیم. من به شخصه در کنار استعدادها و علایقم که از اول داشتم، در طول این سال ها، به یک سری شناخت هایی از خودم رسیدم که اصلن به فکرم هم نمی رسید این علایق و استعدادها رو داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.