شنونده خوبی باشیم

شنونده خوبی باشیم

اگر شما هم از اون دسته عزیزانی هستید که مدام در حال جمع آوری و نکته برداری و نوشتن و حتی اسکرین شات گرفتن با گوشی تون برای نگهداری اطلاعات هستید، دست نگهدارید .

دست نگهدارید ، این همه اطلاعات چه روزی قرار است به درد تان بخورد.
اطلاعاتی که حتی یک بار هم برای خواندن شان وقت نخواهید داشت یا در واقع بهتر بگویم زمانی برای خواندن و دیدن این اطلاعات ندارید.
پس از این به بعد به جای نوشتن و به جای نکته برداری سعی کنید با دقت گوش بدهید و با دقت بیشتری نیز کتاب بخوانید قطعن حافظه شما توانایی نگهداری اطلاعات را خواهد داشت .

هر چند حاشیه نویسی و یا نوشتن کلمات کلیدی کار بسیار درستی است اما ، به خودتان اعتماد داشته باشید و سعی کنید از این به بعد کمتر مطالب را به صورت کامل یادداشت برداری کنید و قدری به خودتان و حافظه تان اعتماد کنید ، هنگام شنیدن صحبت دوستان و سر کلاس درس نیز سعی کنید تمام توجه و تمرکز تان به موضوع بحث باشد، هر بار که افکار تان به سمت نا کجا آباد به پرواز در آمد در اولین کشف اکنون طناب را قطع کنید و مجدد به بحث برگردید .

برای اینکه بهتر بتوانید افکارتان را کنترل کنید تا از نا کجا آباد سر در نیاورند می توانید تمام آنچه حواس شما را پرت می کند را از خود دور کنید مثل گوشی و سعی کنید دقیقن به چشمان طرف مقابل نگاه کنید و گاهی بین صحبت هایش سری تکان دهید و یا تایید و یا نظراتش را رد کنید .

می دانید … یک مطلب جالب برایتان بگویم، در اغلب مکالمات طرف مقابل با شنیدن نظرات و حرف های طرف مقابل سعی دارد در جواب چیزی بگوید و برای اینکه فراموش نکند ترجیح می دهد همان لحظه آن را توضیح دهد اما نگران نباشید در این جور مواقع می توانید تکه کاغذی همراه با مداد یا خودکار زیر دستان باشد و یک کلمه برای به خاطر سپردن مطلبی که می خواستید بگویید را بنویسید تا در زمان مناسب از آن حرف بزنید، به این ترتیب هم در گفتگو شنونده خوبی بودید و هم می توانید در آخر حرف های تان را هم بزنید .

یک مدت این کار را انجام بدهید اینکه با تمام جسم و روح تان شنونده باشید و سعی کنید بعد از شنیدن کلمات آنها را به ذهن بسپارید از مثال هایی که به هر عنوان مطرح می شود برای خودتان پلی به سمت ارسال پیام ها به حافظه بلند مدت تان استفاده کنید .
بی شک با این روش ها می توانید هم شنونده بهتری باشید و هم بهره بیشتری از کلاس و حتی هم صحبتی با دوستانتان ببرید .

هر چند باید بگویم که اسکرین شات گرفتن از تصاویر و یا مطالب و نوشته ها بسیار کار خوب و مفیدی است، گاهی می توان این اسکرین شات ها را به اشتراک بگذاریم و حتی برای اثبات حرفا و برداشت هایمان از آن کمک بگیریم .

در واقع گاهی این اسکرین شات ها برای ما اسناد ارزشمندی می شوند.
به هر حال در کنار مزیت خوب اسکرین شات گرفتن خواستم یادآوری کنم که قدری بیشتر گفتگوها و مواردی را که می خوانیم به ذهن بسپاریم چون این کار هم به تمرکز و توجه ما کمک می کند و هم اینکه در سالهای سالمندی از ذهن فعال تری بهره خواهیم برد .
این هم یکی از راه های توسعه فردی است . اینکه سعی کنیم شنونده خوبی برای مخاطب و طرف مقابلمان باشیم .

۶/۲۰۰

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.